Svar: Nitrat/nitrit til pige paa 15 maaneder

7. oktober 2021

Alder:
15 mdr.

Kære Anne

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Det er korrekt, at man skal være opmærksom på nitrat og nitrit i fødevarer til børn under 12 måneder. Det anbefales, at de først får f.eks. spinat, rødbede, fennikel og selleri, når de er over 6 måneder gamle, og at disse grøntsager kun udgør 1/10 af portionen. Hvis denne type grøntsager udgør en større del af måltidet, bør de kun serveres en gang imellem f.eks. med ca. 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i større mængder kan give blåfavning af huden og opkastninger. Det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan optage og transportere ilt rundt i kroppen.

Jo yngre barnet er, jo mere følsom er barnet overfor nitrat/nitrit. Samtidig spiser børn en forholdsvis stor mængde mad i forhold til deres kropsvægt, og det betyder, at de let kan få ...

Annonce

... for meget nitrat i forhold til deres vægt, hvis grøntsager med meget nitrat udgør en større del af deres skemad.

Efter 1 års alderen er der ikke på samme måde begrænsninger på, men du har naturligvis ret i, at det kan være godt ikke kun at give nitratholdige grøntsager, men generelt variere barnets indtag så meget som muligt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det lyder rigtig lækkert med rødbedesuppe, og jeg tænker umiddelbart, at I fint kan lave dette, og du kan sagtens lade begge dine piger spise den ret. Selvom hovedparten består af rødbede, så er det helt fint. Hun er 15 måneder nu, og hvis du vil tage lidt ekstra hensyn stadigvæk, så kan du blot medtænke, at hun skal have andre grøntsager og ikke de meget nitratholdige grøntsager de næste ca. 14 dage :)

Rigtig god appetit! Og god fornøjelse i køkkenet - og husk handsker, hvis hænderne ikke skal forblive lyserøde ;)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt